пʼятницю, 11 березня 2016 р.

Методична розробка по ЛФК


 
Методична розробка:
Лікувальна та корегувальна гімнастика в школі

 

ВСТУП
     
 Перед вчителями фізкультури стоїть благородне завдання: організувати  правильний фізичний розвиток дітей, виховати у школярів звичку до систематичного заняття фізичними вправами, до додержання гігієнічних правил і дбайливого ставлення до свого здоровя.

       На жаль, у школах склалося зовсім нетерпиме становище з фізичним вихованням учнів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи, яких абсолютно необґрунтовано звільняють від усіх форм фізичної культури.
      На нашу думку, істотною хибою у здійсненні фізичного виховання дітей, що мають відхилення у стані здоров’я і слабкий фізичний розвиток, є те, що вчителі фізкультури мало обізнані з методикою проведення занять з лікувальної і корегувальної гімнастики. Досвід  показав, що вчителі фізкультури не завжди правильно і цілеспрямовано добирають спеціальні вправи при наявності в учнів того чи іншого захворювання, а тому в школах не проводяться планомірна повсякденна оздоровча робота серед цих дітей. Основою для занять з хворими дітьми може бути діюча шкільна програма з фізичного виховання, з якої виключають лише ті вправи, що потребують максимальної інтенсивності, тривалого статичного напруження, натужування, що ставлять підвищенні вимоги до кровообігу нервової системи.
      Поряд  із загально розвиваючими вправами, що рівномірно впливають на організм, слід застосовувати спеціальні вправи, коригувальну і дихальну гімнастику, вправи на розслаблення, ігри на повітрі, лижі і ковзани.
      У  зв’язку з тим, що учнів внаслідок захворювання дихальних шляхів, перенесення ревматичної атаки чи інфекційних захворювань повільно відбувається включення фізіологічних систем організму в роботу і пристосування їх до наростаючих фізичних навантажень, необхідно більше часу відводити на підготовчу і заключну частину уроку, робити частіше паузи для відпочинку.
      У цьому методичному листі подано навчальний матеріал, який вчитель фізкультури може використати на своїх повсякденних заняттях з фізично ослабленими дітьми та спеціальні вправи, застосовувані при оздоровленні дітей віднесених до спеціальної медичної групи.
      У брошурі окремо подаються комплекси вправ, які застосовуються при захворюванні серцево-судинної, дихальної і нервової системи, при порушенні обміну речовин і деформаціях опорно-рухового апарата.

Розділ I
ОСНОВНІ ЗАСОБИ ЛІКУВАЛЬНОЇ І КОРЕГУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ

ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРАЛУ З ФІЗКУЛЬТУРИ В ШКОЛІ

         Основою навчального матеріалу для занять з фізкультури з учнями спеціальної медичної групи може бути діюча шкільна програма з фізичного виховання з деякими змінами.
        При цьому слід враховувати, що у дітей, які хворіють на ревматизм, мають захворювання дихальних шляхів або перенесли інфекційні захворювання, нерідко бувають відхилення в діяльності серцево-судинної системи, і функціональні можливості органів кровообігу у них різко обмежені. Особливе місце в цьому відношенні займають діти з природженими і набутими пороками серця, які дуже чутливі до фізичних навантажень, тому шкільною програмою під час занять з учнями спеціальної групи мають бути виключені:
       а) елементи змагань(хто далі, хто швидше, хто вище, хто більше, складання контрольних нормативів);
       б) вправи максимальної інтенсивності: біг наввипередки, біг на 60, 100 і 200м; плавання на 25 і 50м;
       в) вправи силового і  швидкісно-силового характеру:піднімання і перенесення вантажу, підтягування, при лазінні по канату або перелітанню, перетягування каната, вправи на приладах, метання і штовхання різних приладів, стрибки в довжину і висоту;
      г) вправи з тривалим статичним напруженням і натужуванням; стойка на руках, перенесення непосильних вантажів, приладів, піднімання вантажу, нахили назад сидячи на лаві при фіксованих ногах та інші гімнастичні вправи;
     д) вправи на витривалість: тривалий біг, біг на дистанцію 300, 500 і 800м.
     Ці вправи викликають задишку, серце биття і нерідко призводять до знепритомніння. прогресування захворювання і розвитку серцево-судинної недостатності, порушують діяльність центральної нервової системи.
     Характер застосовуваних вправ і методика проведення занять повинні відповідати віковим і індивідуальним особливостям, а також функціональним можливостям учня.
    Треба з шкільної програми добирати такі вправи, які б позитивно впливали на загальний стан здоров’я учня  і в однаковій мірі тренували всі системи його організму.
     Поряд з впливом на хворі органи треба дбати про  вироблення в учнів хорошої осанки і ходи, збагачувати їх рухову діяльність.
     Оскільки в учнів цієї категорії повільно утворюються і відновлюються умовнорефлекторні зв’язки, слабко розвивається пристосування до фізичних навантажень, доцільно виділяти більше часу (порівняно із звичайними уроками) на підготовчу і заключну частини уроку.
     Як показує наш досвід роботи з дітьми спеціальної групи, ефективність заняття буває більшою тоді, коли підготовча частина становить 30-35 проц., основна-40-45 проц. і  заключна -20-30 проц. часу 45-хвилинного уроку.
     Доцільно включати до уроку вправи, що підносять емоціональність його викликають інтерес дітей до заняття фізичними вправами, сприяють їх активності.
     Враховуючи підвищену збудливість ослаблених дітей, їх обмежені рухові можливості, заняття слід проводити спокійно, не вимагаючи зразу точно виконання завдань.
     У процесі уроку вчитель повинен частіше підбадьорювати учнів, відзначати найменші їх успіхи, старанність і наполегливість.
     Дуже корисні рухливі ігри і заняття на повітрі, ігри зручним м’ячем, бадмінтон, настільний теніс, а взимку-лижі і ковзани.
     Наводимо основний навчальний матеріал фізкультури, змінений стосовно до дітей спеціальної групи.
I-IV класи
    З діючої програми з фізичної культури для учнів спеціальної групи I-IV класів залишаються розділи «Гімнастичні пост роїння і перестроювання», «Рівновага», «Корегувальні вправи»; повністю включаються розділи «Стрибки», «Виси і упори», «Піднімання вантажу і рух з ним на час і відстань», «Акробатика».
   До інших розділів програми требі внести такі зміни: із загально розвиваючих вправ виключити стрибки на місці, присідання і перехід в сід, втавання, вправи з скакалкою (I клас), стрибки і всавання з положення сидячи без опори руками (II- III класи), перетягування (IV клас).
   У розділі «Ходьба і біг» біг слід замінити ходьбою в різному темпі.
   У розділі «Лазіння й перелітання» треба зменшити кут нахилу лави на 5-10 градусів і на 20-30см висоту перешкод. Повністю виключити виси, упори і лазіння по канату, подолання перешкод з включенням бігу і стрибків.
    З розділу «Метання» можна використати метання тенісного м’яча в ціль з відстані 3-4м (I- II класи), метання малого м’яча з місця , з-за голови в ціль, перекидання м’яча  через вірьовочку з відстані 3-4м (III клас).
    З  розділу «Ігри» рекомендується залишати ігри, не звязані  з інтенсивним бігом, стрибками.
    Для зменшення навантаження біг у грі слід заміняти в деяких випадках ходьбою, скорочувати відстань і тривалість ігор, часто робити паузи, заміняти ведучих.
    Підготовчі , спортивні і малорухливі ігри слід застосовувати в кінці основної частини уроку.
    З розділу «Лижі» використовуються всі вправи, зв’язані  з вивченням техніки руху по рівній місцевості, виключаються підйоми і спуски.
    Тривалість занять у зимовий час на повітрі треба скорочувати  до  30 хв. При допустимих метеорологічних умовах.
V-IX класи
    Із загальної програми з фізичної культури для спеціальних груп учнів  V-IX класів повністю використовуються розділи «Стройові і порядкові вправи» і «Рівновага», включаються розділи «Акробатика», «Виси і упори», «Перенесення вантажу», «Лазіння по канату і похилій дробині», «Гімнастичні стрибки» і «вправи на гімнастичних приладах».
  До змісту інших розділів програми вносяться такі зміни: із загально розвиваючих вправ треба виключити присідання на одній нозі, вправи з набавними м’ячами  (V-VI класи) можна виконувати, але м’ячі мають бути не важчі 1к г.
  Не рекомендується використовувати перетягування каната, стрибки через лаву,  стрибки з поворотами на  180 градусів (VI клас).Виключаються зовсім нахили назад сидячи на гімнастичній лаві (IV клас).
   З розділу «Легка атлетика» використовується тільки ходьба з прискоренням і в деяких випадках дозований біг, метання тенісного м’яча, метання дротиків (V-VI класи), вивчається імітація стрибків, метань, окремі вправи, що підводять до засвоєння основних вправ, і підготовчі вправи.
   З розділу «Лазіння і перелізання» використовується лазіння по гімнастичній стінці, лаві.
   У розділі «Ігри» широко застосовуються рухливі ігри з тими самими обмеженнями, що і в (I-IV класах). Із спортивних ігор вивчаються передавання, ловіння м’яча на місті, кидки м’яча у корзину з місця, ведення м’яча при пересуванні кроком, верхня і нижня передача м’яча, подача м’яча й ін. Проводиться гра у волейбол за спрощеними правилами. Застосовується гра в настільний теніс, бадмінтон.
    З лижної підготовки виключаються підйоми, спуски і проходження дистанції на час, використовуються нетривалі лижні прогулянки.
    З розділу «Плавання» треба виключити плавання на час і тривалі запливи. Купання можна проводити з дозволу лікаря.
Х-ХІ класи
    З учнями старших класів, які належать до спеціальної медичної групи, при проведенні занять з спортивної гімнастики в основному використовується навчальний матеріал V-IX класів. Крім того, широко використовуються загально розвиваючі гімнастичні вправи як без предметів, так і з предметами. Слід навчати їх прийомів гри в баскетбол, волейбол, бадмінтон, організовувати екскурсії пішки, походи, ходьбу на лижах і катання на ковзанах, купання за дозволом лікаря.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ РІЗНИХ ЗАХВОРЮВАННЯХ УЧНІВ

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ЗАХВОРЮВАННІ СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ

     Процес поступового пристосування учнів спеціальної групи до наростаючих фізичних навантажень буде здійснюватись успішно тоді, коли поряд із загальним тренуванням проводитиметься і спеціальне. Спеціальні вправи, застосовувані на уроці, переважно тренують і активно впливають на ті функції, які порушені внаслідок захворювання або травми.
    Спеціальні вправи застосовуються обовязково в поєднанні із загальнорозвиваючими дихальними вправами у вигляді певних комплексів. У перший період занять зі спеціальною групою в основному використовується загальнорозвиваючі  вправи.
    Питома вага спеціальних вправ на заняттях збільшується в міру поліпшення загального стану хворого учня і розвитку функціональних можливостей уражених систем.
    До спеціальних вправ, які ми рекомендуємо застосовувати на уроках для учнів із захворюванням серцево-судинної системи, належать:

І.Вихідне положення сидячі на стільці:

     1.В.п.: сидячи, ноги нарізно, руки на пояс. Відвести праву руку в сторону (вдих), в.п. (видих); те саме виконувати лівою рукою.
     2.В.п.: сидячи, руки до пліч. Обертання рук, зігнути у ліктьових суглобах, вперед, назад.
     3.В.п.: сидячи. Нахили в сторони, нахили з рухами рук.
     4.В.п.: сидячи. Імітація ходьби.
     5.В.п.: сидячи, упор ззаду. Виховання руку «ножиці» ногами.
    
ІІ. Вихідне положення стоячи на колінах:
      1.В.п.: стоячи на колінах. Руки вгору (вдих), нахилитися вперед, прийняти стойку «плавця».
      2.В.п.: стоячи на колінах, руки вгору. Сісти справа (видих), встати (вдих), сісти зліва (видих), встати (вдих).
      3.В.п.: стоячи на колінах, ліва рука на поясі, права вгорі. Виконати два нахили вліво, поміняти руки; те саме проробити вправо (дихання довільне).

ІІІ. Вихідне положення лежачи:

      1. Згинання і розгинання ніг лежачи на спині у повільному і швидкому темпі, при поступовому збільшенні тривалості вправи.
      2. Імітація їзди на велосипеді лежачи на спині. Темп повільний і швидкий з глибоким диханням.
      3. Імітація лазіння по-пластунському (почережне підтягування ніг до тулуба).
      4. Імітація плавання способом «кроль» і «брас» на грудях з ритмічним глибоким диханням.
      5. Розведення рук у сторони лежачі на животі в різному темпі.

ІV. Похідне положення сидячи:

1. Сидячи, ноги нарізно. Правою рукою дістати носок лівої ноги, а лівою кистю – носок правої ноги.
2. Повороти з нахилом в праву і ліву сторони в різному темпі.
3. Сидячи, упор ззаду, ноги  прямі. Підтягування колін до грудей.
4. Сидячи, упор ззаду. Виконання руху «ножиці» ногами.
5. Пересування вперед з положення сидячи, упор ззаду. Імітація руху «гусениці».
6. Стоячи на колінах, руки вгору. Сісти на праву сідницю (видих), встати (вдих), сісти на ліву (видих), встати (вдих).
7. Стоячи на колінах, руки вгору (вдих), нахилитися вперед, прийняти стойку  «плавця» (видих).
8. Згинання рук в упорі стоячи на колінах.
9. Імітація ходьби сидячи на лаві.

V. Вихідне положення стоячи, вправи в русі:

1. Ходьба на місці, ходьба на місці з високим підняттям колін в різному темпі.
2. Підбивання стегном набивного м’яча.
3. Ходьба у змінному темпі під звуки метронома і з наступним збільшенням швидкості і відстані.
4. Спортивна ходьба.
5. Ходьба з різними рухами рук і ніг.
6. Напівприсідання і присідання на обох ногах.
7. Підскоки на одній і обох ногах.
8. Вправи зі скакалками.
9. Імітація бігу на місці.
10. Елементарні ігри і танцювальні кроки.
11. Дозований біг.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ЗАХВОРЮВАННІ ОРГАНІВ ДХАННЯ

        Основними спеціальними вправами, що застосовуються при порушенні функції дихального апарата, є різні варіанти дихальних вправ.
        При запаленні легень, плевритах, хронічних бронхітах та бронхіальній астмі застосовуються такі вправи:
        1. Лежачи на спині, права рука лежить на грудях, а ліва на животі. Глибоке дихання: через ніс – вдих, через рот -видих.
2. Лежачи на спині, руки на пояс. Відвести праву руку в сторону (вдих), опустити (видих), те саме повторити лівою рукою.
3. Лежачи на спині. Підняти руки в гору (вдих), підтягнути ліву ногу руками (видих), потім праву, обидві ноги водночас.
4. Лежачи на животі, руки під підборіддям. Руки вгору (вдих), повернутися у вихідне положення (видих).
        5. Лежачи на животі, руками взятися за надпятковогомілкові суглоби. Підняти вгору голову, прогнутися (вдих), розслабитися (видих).
6. Сидячи на стільці, ноги прямі. Підтягнути ноги до грудей (вдих), випрямити ноги (видих).
7. Сидячи на стільці, ноги нарізно. Підняти руки вгору (вдих), нахилитися до правої ноги (видих), те саме виконати до лівої ноги.
        8. Основна стойка, руки до пліч. Випад у праву сторону, руки вгору (вдих), повернути у в.п. (видих), те саме виконати в ліву сторону.
        9. Основна стойка. Підняти руки вгору (вдих), присісти, доторкнутися грудьми до колін (видих).
        10. Основна стойка. Підняти руки вгору (вдих). Упор присівши (видих), упор лежачи (вдих), упор присівши (видих), встати, руки вгору (вдих).
        11. Два кроки (вдих), два кроки (видих).
        12. Два колових рухи руками вперед (вдих), два колових рухи назад (видих).

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ БРОНХІАЛЬНІЙ АСТМІ

          При бронхіальній астмі спеціальні дихальні вправи виконуються за такою методикою: за коротким вдихом слідує тривалий видих. Рекомендується вдих робити через ніс, а видих – через рот, складений,як для свистка (трубочкою).
          Дихальні вправи треба виконувати з вимовою звуків (а, о, у, ф, ш) на виході за такою схемою: на рахунок 1-2-3-4 видих, потім звичайний вдих або 1-2-3-4-5-6 – видих, а далі вдих і т.д.
          Різні варіанти дихальних вправ можна виконувати під звуки метронома як на місці, так і під час руху, з предметами і без предметів, у різному темпі. Так, наприклад, на два удари (60 ударів метронома за хвилину) - вдих, на 4-6 ударів – видих або на 2 удари підняти м’яч вгору (вдих) і на 4 удари нахилитися вниз (видих).

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ПЛЕВРАЛЬНИХ ЗРОЩЕННЯХ

1. Лежачи на спині, руку з хворої сторони підняти вгору, а руку зі здорової сторони покласти на пояс, глибоке дихання із збільшенням тривалості.
2. Лежачи на здоровому боці з підкладеною під бік твердою подушечкою, руку з хворої сторони відвести вгору – назад, глибоке дихання.
3. Сидячи на стільці, нахилитися в напрямі здорової сторони і піднімати вгору руку з хворої сторони, глибоке дихання.
4. Стоячи здоровим боком до гімнастичної стінки, взятися рукою нижче пояса за рейку, а рукою з хворої сторони захватити рейку над головою, відвести тулуб від драбини, глибоке дихання.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ЗАХВОРЮВАННЯХ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ

Між руховим апаратом і центральною нервовою системою існує двосторонній звязок. По чуттєвих (доцентрових) шляхах від м’язів у кору головного мозку надходять імпульси (сигнали), кора головного мозку, аналізуючи і синтезуючи ці сигнали по рухових (відцентрових) шляхах, здійснює рухову реакцію - відповідь. Таким чином, нервова система і руховий апарат становлять єдине ціле, що взаємно діє одне на одного. Тому правильно організована лікувальна гімнастика позитивно впливає на перебіг і наслідок багатьох нервових захворювань.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ФУНЦЦІОНАЛЬНИХ ЗАХВОРЮВАННЯХ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ (НЕВРОЗАХ)

           При неврозах особливо  рекомендується проводити ігри на свіжому повітрі, екскурсії, прогулянки, і туристські походи. Ці заходи створюють умови для відволікання уваги дітей від своєї хвороби, виховують колективізм і сприяють підвищенню працездатності, поліпшення успішності і якнайскорішому одужанню.
            Поряд з цими заходами ми пропонуємо застосовувати спеціальні  вправи, що позитивно впливають на перебіг нервових процесів.
1. Вправи з напруженням і розслабленням різних груп м`язів.
2. Ходьба  в різному темпі на рахунок або під звуки метронома.
3. Вправи на увагу: два оплески – зупинитися, один оплеск – присісти і т.д.
4. Вправи-завдання.
5. Ходьба із заплющеними очима, повороти, обертання.
6. Ходьба з поворотами за сигналом.
7. Стрибки в глибину. Стрибки через обертову скакалку.
8. Подолання перешкод.
9. Вправи на рівновагу.
10. Вправи на швидкість для осіб із загальмованою реакцією.
11. Вправи на точність.
12. Вправи з швидкою зміною характеру руху: під час ходьби раптово подається команда: «Сісти», «Зупинитися», «Кругом», «По своїх місцях» та ін..
13. Вправи з опором.
14. Танцювальні кроки, рух під музику.
15. Рухливі ігри , зв`язані з прискоренням, зупинками, певними позами тощо.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ЗАЛИШКОВИХ ЯВИЩАХ ЯК НАСЛІДКУ ЗАХВОРЮВАНЬ ГОЛОВНОГО І СПИННОГО МОЗКУ

            Внаслідок захворювань головного і спинного мозку часто бувають паралічі (повна втрата довільних рухів), парези (часткова, неповна втрата рухів), атрофія м’язів і обмеження рухомості в суглобах (контрактури).
            Паралічі можуть бути периферичні (в’ялі) і центральні (спастичні).
            Подаємо спеціальні вправи, що застосовуються при в’ялих паралічах:
1. Глибокий, енергійний масаж протягом 10 – 15 хв. (прогладжування, розтирання).
2. Вправи, що зближують точки прикріплення м’язів.
3. Вправи з напруженням. Протипоказанні вправи на розтяг.
4. Вправи у воді.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ПОРУШЕННІ ОБМІНУ РЕЧОВИН

            Учень, що має схильність до ожиріння, повинен додержувати певного режиму харчування і руху. Насамперед він повинен утримуватися від переїдання, а по-друге, - енергійно і тривалий час рухатись, працювати, займатися фізкультурою і спортом.

При ожирінні застосовуються такі спеціальні вправи:

1. Вправи на зміцнення м’язів черевного преса (відводиться 30 – 40 проц. часу).
2. Ходьба з високим підняттям ніг в різному темпі.
3. Дихальні вправи.
4. Біг з високим підняттям колін, «дрібочучий біг» тощо.
5. Вправи з обтяжуванням, з повною амплітудою і м’язовим зусиллям.
6. Вправи з участю великих м’язів тулуба і кінцівок.
7. Самомасаж, водні процедури.
8. Купання в річці, ставку.
            9. Тривалі ігри, екскурсії, походи, лижі і ковзани.
                               
СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ЗАХВОРЮВАННЯХ ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ

При захворюваннях системи травлення (гастрити,коліти, ентерити, при дисфункціях кишечника і опущенні органів черевної порожнини, запаленнях печінки і жовчних шляхів) застосовуються такі спеціальні вправи:
1. Ходьба з високим підняттям стегна.
2. Присідання.
3. Вправи для м’язів тазового пояса.
4. Вправи для м’язів живота і спини.
5. Вправи на четвереньках.

СПЕЦІАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ДЕФОРМАЦІЯХ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТА

Спеціальні коригувальні вправи,що застосовуються при деформаціях хребта у фронтальній площині (сколіоз)

При бокових викривленнях хребта (сколіозах) як спеціальні корегувальні вправи застосовуються:
        а) витягування хребта – у висі на кільцях, на гімнастичній стінці або похилій драбині хватом на різній висоті. При лівосторонньому грудному або тотальному сколіозі – права рука на 1-2 рейки вище від лівої, а при правосторонньому грудному або тотальному – ліва рука вище від правої;
        б) односторонні напружені вигини з напрямом вигинання в сторону сколіостичного відхилення. Так, наприклад, при правосторонніх сколіозах проводиться проти вигинання тільки в праву сторону, а при лівосторонніх сколіозах – вліво, з предметами і без предметів;
        в) вправи на балансування і носіння вантажів на голові;
        г) лежання опуклою частиною сколіозу на валику, набивному м’ячі 5-10 хв;
        д) вправи на четвереньках.
        Переважну більшість вправ, зв’ язаних з проти вигинанням, треба виконувати у положенні лежачи або стоячи на четвереньках, оскільки при цих положеннях досягається максимальне розвантаження хребта і створюються найкращі умови для його корекції.




Подаємо перелік примірних спеціальних вправ, які застосовуються при правосторонньому тотальному сколіозі:


          1. Вихідне положення: основна стойка. Праву руку покласти на однойменну сторону грудей, тобто на вершину сколіозу,  ліву підняти вгору і нахилитися вправо (вдих).
          2. В.п.: руки на пояс. Опустити праву руку і одночасно напружено підняти вгору ліву руку.
          3.В.п.: стоячи правим боком до гімнастичної стінки, захватити правою рукою рейку нижче пояса, а лівою взятися за рейку над головою і відвести тулуб вліво.
          4.В.п.: основна стійка. Випад лівою ногою вперед, ліву руку підняти вгору, а праву опустити вниз.
          5.В.п.: основна стойка. Підняти ліву руку вгору і відвести ліву ногу назад,а праву руку в сторону.
          6.В.п.: основна стойка, палка внизу. Випад лівою ногою вперед з нахилом вправо, ліва рука з палкої вище від правої.
          7.В.п. : вис на гімнастичній стінці спиною до неї, ліва рука на одну рейку вища від правої, згинати ліву ногу в колінному суглобі.
          8.В.п.: вис на гімнастичній стінці обличчям до неї, хватом по різній висоті, відводити ліву ногу назад.
          9. В.п.: стоячи на четвереньках. Згинаючи руки в ліктьових суглобах, відводити ліву ногу назад.
         10. В.п.: стоячи на четвереньках. Підняти ліву руку вгору і відвести праву ногу назад.
         11 В.п.: стоячи на четвереньках. Напівглибоке ковзання «хвиля».
         12. В.п.: лежачи на животі, права рука на поясі. Ліву руку підняти вперед і відвести праву ногу назад.

Спеціальні корегувальні вправи, що застосовуються при деформаціях хребта у сагітальній площині (плоска спина, кругла і кругло вигнута спина, кіфоз).

           При сагітальних викривленнях хребта в основному застосовуються симетричні вправи. Подаємо примірні вправи при круглій спині і кіфозі:
1. В.п.:  лежачи на животі, руки підняти під підборіддя. Підняти руки вгору і прогнутися.
2. В.п.: лежачи на животі, руки до пліч. Трохи підвестися, подивитися вперед.
3. В.п.: лежачи на животі руки ззаду в «замок». Трохи підвестися, звести лопатки і відвести руки назад.
4. В.п.: лежачи на животі. Обхопити руками надпятковогомілкові суглоби, підняти голову і прогнутися.
    5. В.п.: лежачи на животі, руки під підборіддям. Імітація плавання способом «брас».
          6. В.п.:  лежачи на животі, гімнастична палка між руками за спиною. Трохи підвестися і подивитися вперед.
          7. В.п.: лежачи на животі, руками взятися за надпятковогомілковий суглоб. Перекати в праву і ліву сторони.
          8. В.п.: лежачи на набивному м’ячі спиною, руки за головою, ноги зігнуті в колінних суглобах. Погойдуватися вперед і назад.
         9. В.п.: лежачи на спині, упор на лікті, притиснуті до тулуба. Без допомоги рук і ніг розгинати голову, поки тім’я не доторкнеться до підлоги.
        10. В.п.: лежачи на спині, руками триматися за ніжки лави або за рейку гімнастичної стінки, піднімати ноги вгору, не відриваючи тазу від підлоги.
        11. В.п.: сидячи на підлозі, покласти за спину набівний мяч або валик. Спираючись спиною на предмет, що знаходиться за спиною,нахилитися назад, руки підняти вгору, голову нахилити назад, прогнутися,не відриваючи таза від підлоги.
        12. В.п.: сидячи на підлозі, упор рук ззаду. Спираючись на руки, прийняти упор лежачи ззаду, відкинувши назад голову.
        13. В.п.: лежачи стегнами впоперек гімнастичної лави, ноги фіксовані. Згинати і розгинати спину.
    Вправа ускладнюється різними вихідними положеннями рук і обтяжуванням.
        14. В.п.: основна стойка. Прогинання тулуба з підняттям на носки.
        15. В.п.: основна стойка, руки до пліч. Відвести руки в сторони – назад, прогнутися.
        16. В.п.: стоячи ноги нарізно, руки ззаду в «замок». Відвести руки назад, піднятися на носки.
        17. В.п.: основна стойка, гімнастична палка внизу. Підняти палку вгору, прогнутися.
        18. В.п.: основна стойка, гімнастична палка на лопатки. Присісти, підняти палку вгору і подивитися на палку.
        19. В.п.: стоячи спиною до гімнастичної стінки, захватити руками рейку над головою. Відвести тулуб вперед, відкинути назад голову і прогнутися.
       20. В.п.: вис на гімнастичній стінці обличчям до неї. Відвести ноги назад.
       21. В.п.: вис на гімнастичній стінці спиною до неї, з підкладеним набивним м’ячем під вершину викривлення.
       22. В.п.: Вправи на рівновагу на гімнастичній лаві, колоді, ходьба з вантажем на голові.

СПЕЦІАЛЬНІ КОРЕГУВАЛЬНІ ВПРАВИ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПРИ ПЛОСКОСТОПОСТІ

   Для учнів І – Х класів з метою профілактики і лікування, для розвитку і зміцнення зводу ступні ми рекомендуємо такі спеціальні фізичні вправи:
   1. Елементи строю, перестроювання, фігурне марширування.
      2. Різні варіанти ходьби з носка, ходьба з набивним м’ячем, ходьба з високим підняттям колін, ходьба «гусячим кроком», ходьба по навкіс зрізаній колоді, гімнастичній лаві, рейці, ходьба а четвереньках.
      3. Стрибки на одній нозі, на обох з низьким і високим підскоком, з поворотами, з рухом рук, стрибки з місця, через перешкоду, подвійний і потрійний стрибки, стрибки на одній, обох ногах на швидкість.
     4. Вправи зі скакалкою по одному, в парах.
     5. Лазіння по гімнастичній лаві, стінці; лазіння в два і три прийоми по канату.
     6. Почережне відведення ніг на носок вперед, в сторону, назад.
     7. Розучування основних танцювальних позицій, прийнятих у класичній хореографії:
     а) 1-а позиція: п’ятки разом, носки розведені максимально  назовні.
     б) 2-а позиція: ступні максимально розведені і знаходяться одна від одної на довжину ступні.
     в) 3-я позиція: ступні розведені так, що п’ятка правої ноги знаходиться біля внутрішнього зводу лівої ступні.
     г) 4-а позиція: ступні розведені фронтально і прва знаходиться попереду лівої на довжину ступні.
     д) 5-а позиція характеризується тим, що ступні максимально наближені і розташовані у фронтальній площині, права ступня знаходиться попереду лівої.
     8. Різні варіанти рухів, присідання і підняття на ступнях з танцювальних позицій.
     9. Використання  елементів танців.
    10. Перекидання предметів, затиснутих між ступнями ніг.
    11. Вправи біля гімнастичної стінки, стоячи на рейці з опорою не середній (внутрішній) звід ступні.
    12. Вправи лежачи на спині, ноги випрямлені. Почережне і одночасне витягування носків з поворотом ступень всередину у надп’ятковогомілковому суглобі.
    13. Лежачи на спині. Ковзний рух ступнею однієї ноги по гомілці другої.
    14. Лежачи на спині. Ноги зігнуті, коліна дотикаються. Почережне і одночасне відривання п’яток від підлоги.
    15. Захвачування різних дрібних предметів пальцями ступень.
    16. Ходьба босоніж по піску, траві.
    17. Масаж і загартовування ступень.
    18. Плавання способом «брас».

Розділ ІІ
КОМПЛЕКСИ ЛІКУВАЛЬНОЇ І КОРЕГУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ
КОМПЛЕКСИ ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ МЕДИЧНОЇ ГРУПИ І – ІV, V – VIII i IXXI КЛАСІВ

  КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ І – ІV КЛАСІВ ІЗ ЗАХВОРЮВАННЯМ СЕРЦЕВО—СУДИННОЇ, ДИХАЛЬНОЇ І НЕРВОВОЇ СИСТЕМ
Підготовча частина 8 – 10 хв.
        1. Посадити групу на гімнастичну лаву. Провести підрахунок пульсу і частоти дихання, виміряти силу стиску кисті ручним динамометром. Занести всі ці дані до щоденника самоконтролю учня. Такі дані треба діставати на кожному наступному занятті.
        2. Навчати учнів правильного дихання сидячи, стоячи.
        3. Спокійна ходьба з глибоким диханням.
Основна частина 25 – 30 хв.
        а) Загальнорозвиваючи вправи сидячи і лежачи на гімнастичних лавах, стільцях:
        1. В.п.: сидячи вздовж на лаві, руки на пояс. Відвести праву руку вгору – назад з поворотом голови вправо (вдих), опустити руку (видих), те саме виконати з лівої руки. Повороти 8 – 10 раз.
        2. В.п.: сидячи вздовж на лаві, руки на пояс. Почережне згинання і розгинання ступень – 0,5 хв.
        3. В.п.: сидячи на лаві. Відвести праву руку і водночас ліву ногу в сторону (вдих), повернутися у в.п. (видих), те саме проробити з лівої руки і правої ноги. Повторити 6 – 8 раз. Відпочинок 1 – 2 хв. Підрахунок пульсу.
        4. В.п.: сидячи верхи на лаві, права рука на поясі, ліва вгорі. Два нахили вправо, змінити положення рук і зробити два нахили у ліву сторону. Повторити по 3 – 4 рази в кожну сторону.
        5. В. п.: сидячи верхи на лаві. Підняти руки вгору (вдих), підтягнути праву ногу до грудей (видих); руки вгору (вдих) і підтягнути ліву ногу (видих).Повторити 8 – 10 раз. Відпочинок 1 – 2 хв.
        6. В. п.: сидячи верхи на лаві. Розвести руки в сторони (вдих), опустити (видих), далі розвести ноги в сторони, відтягти носки (вдих), зімкнути ноги (видих).Повторити 6 – 8 раз.
        7. В. п.: лежачи спиною на гімнастичній лаві, руками триматися за лаву позаду голови. Імітація їзди на велосипеді – 0,5 хв.
        8. В. п.: лежачи на лаві. Дихальні вправи.
        9. В. п.: сидячи, руки на пояс. Повороти 4 – 5 раз у кожну сторону.
       10. В. п.: сидячи. Імітація рубання дров. Повторити 6 – 8 раз.
     
       Вправи з мячами.
              
        1. Передавання мяча з-за голови двома руками. Повторити  10 – 12 раз.
 2. Передавання мяча в парах з положення сидячи. Спостерігати за появою зовнішніх ознак втоми (збліднення, задишки, потовиділення, дрижання та ін.).



Заключна частина 8 – 10 хв.


   
1.    Вправи на розслаблення мязів рук і тулуба.
2.    Спокійна ходьба.
3.    Дихальні вправи.
4.    Провести підрахунок пульсу, частота дихання, виміряти силу стиску кисті. Порівняти одержані дані з початковими показниками. Це конче потрібно робити на кожному наступному занятті.
5.    Домашнє завдання (комплекс індивідуальної гімнастики).


КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ I-IV КЛАСІВ

Підготовча частина 12-14 хв.

1.    Шикування в одну шеренгу. Стойка «струнок», «вільно».
2.    Ходьба високо піднімаючи коліна 1-2 хв.
3.    Дихальна вправа: розвести руки в сторони (вдих), нахилитися вперед і опустити руки (видих). Повороти 5-6 раз.

Основна частина 20-25 хв.


а) Вправи з гімнастичними палками:
1. В. п.: основна стойка, палка внизу, горизонтально. Підняти палку вгору (вдих), опустити (видих). Повторити 6-8 раз.
2. В. п.: основна стойка, палка за голову. Підняти палку вгору і нахилитися вправо (видих), опустити палку і повернутися у в. п. (вдих). Повторити 4-6 раз.
3. В. п.: основна стойка, палка внизу. Підняти палку вгору, відвести ногу в сторону (вдих), повернутися у в. п., те саме. Але відвести ліву ногу в сторону. Повторити 6-8 раз. Відпочинок сидячи на лаві 2-3 хв. Підрахунок пульсу.
4. В. п.: основна стойка, палка внизу. Палка вперед, повільно присісти (вдих), в. п. (видих). Повторити 4-6 раз.
5. В. п.: основна стойка, палка ззаду. Відвести палку назад, випад правою ногою (вдих), повернутися у в. п. (видих), те саме виконати з лівої ноги. Повторити 6-8 раз.
6. В. п.: стояти один до одного спиною, тримаючись за гімнастичну палку. Крок правою ногою вперед, прогнутися (вдих), приставити ногу (видих), те саме повторити з лівої ноги. Виконати 4-5 раз з кожної ноги.
7. В. п.: стоячи один проти одного, палки вниз. Підняти палки вгору (вдих), опустити (видих). Повторити 4-6 раз.
8. В. п.: основна стойка, палка внизу. Палку вгору рівновага на правій нозі, далі на лівій. Повторити 6-8 раз. Підрахунок пульсу. Спостерігати за частотою дихання, рухами учнів. Відпочинок у положенні стоячи або сидячи 2-3 хв.
б) Лазіння по гімнастичній лаві.
в) Ігри, естафети з передавання мяча над головою під час ходьби. У командах, построєних у дві колони, передавання великого мяча над головою від направляючого в команді до останнього в колоні, який, одержавши мяч, швидким кроком йде в голову колони і передає його. Гра триває доти, доки одна з команд першою закінчить естафету. Гру можна повторювати до 3 раз.

Заключна частина 8-10 хв.

1.     Вправи на розслаблення, спокійна ходьба, дихальні вправи.
2.     2. Підрахунок пульсу, одержання антропометричних і функціональних даних.


 КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ І – V КЛАСІВ
Підготовча частина 10 – 14 хв.
1. Зробити підрахунок пульсу, частоти дихання тощо.
2. Ходьба з носка, звичайний і навперемінний крок.
3. Вправи на одночасний рух рук і ніг: відвести праву руку і ліву ногу в сторону (вдих), повернутися у в.п. (видих).
4. «Хвилі» руками.
5. Дихальні вправи.

Основна частина 20 – 25 хв.

В п р а в и  з  м а л е н ь к и м и  м я ч а м и  в  п а р а х.
       1. В.п.: сидячи на лаві один проти одного, відстань 5 – 8 м, м’яч у руках першого номера. Передавання м’яча.  Підняти м’яч  вгору (вдих), кинути м’яч у руки партнерові (видих). Тривалість 1 – 2 хв.
       2. В.п.: сидячи на лаві один проти одного, відстань 6 – 8 м. Перший номер, піднявши м’яч вгору (вдих), ударяє ним об підлогу посередині, другий номер, після того як м’яч підскочить, ловить його і таким же способом передає м’яч першому номеру. Тривалість 1 – 2 хв.
      3. В.п.: сидячи на лаві, ноги широко. Передавання мяча від грудей один одному. Тривалість 1 – 2 хв. Підрахунок пульсу.
     4. В.п.: сидячи на лаві. Ударити м’ячем об підлогу перед собою і, піймавши м’яч, передати товаришеві. Повторити 8 12 раз.
     5. В.п.: сидячи на лаві, м’яч у руках. Нахилитися вниз, доторкнутися м’ячем до підлоги (видих), випрямитися, підняти м’яч вгору (вдих) і передати м’яч другому товаришеві. Повторити 6 – 8 раз.
     6. В.п.: сидячи, захвативши м’яч ступнями ніг. Кинути м’яч точно товаришеві. Повторити 6 – 8 раз.
     7. В.п.: сидячи на лаві. Ударити м’ячем об підлогу біля себе, встати і, піймавши м’яч, передати товаришеві, сісти, нахилитися (видих). Повторити 4 – 6 раз.
     Цей комплекс можна виконувати з великими м’ячами.

Заключна частина 8 – 10 хв.
1. Спокійна ходьба 1 хв.
2. Вправи на розслаблення.
3. Дихальна гімнастика.
4. Домашнє завдання: рівновага «ластівка», «напівшпагат».
5. Підрахунок пульсу.

 КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ З БРОНХІАЛЬНОЮ АСТМОЮ
Підготовча частина 3 – 5 хв.
1. Розучування дихальних вправ із здовженим видохом.
2. Ходьба по залу. Під звуки метронома виконуються дихальні рухи.

Основна частина 20 – 30 хв.
а) Вправи з м’ячем.
    1. В.п.: стойка ноги нарізно. Підкинути м’яч вгору, піймати його. При киданні вгору вимовляти «кру», при ловінні м’яча – «гом».
   2. Підкинути м’яч (вдих), присісти, піймати м’яч (видих).
   3. Підняти м’яч правою рукою вгору (вдих), опустити м’яч, нахилитися (видих), те саме виконати лівою рукою. Повторити 8 – 10 раз.
   4. Основна стойка. Підняти м’яч вперед і виконати напівприсід (вдих), повернутися у в.п. (видих). Повторити 8 – 10 раз.
   б) Вправи стоячи біля лави.
   1. В.п.: стоячи біля стільця, руками триматися за спинку. Відвести голову назад, прогнутися (вдих), нахилитися, лягти грудьми на спинку стільця (видих). Повторити 6 – 8 раз.
   2. В.п.: стоячи біля лави, відвести праву руку в сторону, стати на носки (вдих), повернутися у в.п., нахилитися і доторкнутися грудьми до стільця (видих). Повторити 6 – 8 раз.
   3. В.п.: стоячи біля стільця, спертися руками на спинку. Зігнути руки, нахилитися до спинки, відвести одночасно праву ногу назад (видих), повернутися у в.п.(вдих), те саме виконати з лівої ноги. Повторити 8 – 10 раз.
в) Ходьба, біг з ритмічним диханням 1 – 2 хв.
г) Рухлива гра «Ми – веселі діти».

Заключна частина 5 – 10 хв.

1. Ходьба з поступовим сповільненням руху.
2. Відволікаючі вправи (з плесканням у долоні, піснею).
3. Дихальні вправи.

Немає коментарів:

Дописати коментар